Παρασκευή, 12 Ιουνίου 2009

Τώρα η αϋπνία αντιμετωπίζεται και μέσω Διαδικτύου


Από τον ΣΠΥΡΟ ΜΑΝΟΥΣΕΛΗ


Η μανιχαϊστική φύση του Διαδικτύου επαληθεύεται καθημερινά: επικίνδυνα εθιστική ενασχόληση αλλά και εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για την ικανοποίηση πολλών σύγχρονων αναγκών. Αυτή τη χρησιμότητά του σε ένα ζήτημα που ταλαιπωρεί καθημερινά εκατομμύρια ανθρώπους στον κόσμο έρχεται να επισημάνει σχετική μελέτη για την αϋπνία που δημοσιεύτηκε στο ειδικό αμερικανικό περιοδικό «Sleep».



Στις ΗΠΑ, η αϋπνία και γενικότερα οι διαταραχές του ύπνου αποτελούν μία από τις πλέον διαδεδομένες παθήσεις, που πλήττει το 30% του ενήλικου πληθυσμού. Για την αντιμετώπισή της κάθε χρόνο εκδίδονται περί τα 50 εκατομμύρια ιατρικές συνταγές για υπνωτικά χάπια όπως το Ambien, ενώ πάνω από 600 εκατομμύρια δολάρια δαπανώνται για την αγορά υπναγωγών φυτικών συμπληρωμάτων διατροφής, όπως η μελατονίνη και η βαλεριάνα. Επίσης, ένα ποσοστό των πασχόντων καταφεύγει στην ψυχοθεραπεία για την επίλυση του προβλήματος ύπνου που αντιμετωπίζει. Εντούτοις, ένα μεγάλο ποσοστό των πασχόντων (το 10%) δεν βλέπει καμία βελτίωση με τις υπάρχουσες θεραπευτικές μεθόδους, με αποτέλεσμα να υποφέρει από χρόνια αϋπνία.


Στη μελέτη της, που δημοσιεύτηκε στο τρέχον τεύχος (Ιούνιος 2009) του περιοδικού που αποτελεί το επίσημο όργανο της Αμερικανικής Ακαδημίας Ιατρικής του Υπνου, η κλινική ψυχολόγος Νόρα Βίνσεντ προτείνει μια εναλλακτική και επαναστατική, για τα ιατρικά δεδομένα, θεραπευτική μέθοδο που αξιοποιεί τις δυνατότητες του Διαδικτύου.
Οι λεγόμενες «web therapies» (διαδικτυακές θεραπείες) άρχισαν να εμφανίζονται τα τελευταία χρόνια για την αντιμετώπιση προβλημάτων όπως η παχυσαρκία, το κάπνισμα, η κατάθλιψη, τα οποία δεν καταφέρνουν να επιλυθούν με τις κλασικές ιατρικές ή ψυχοθεραπευτικές πρακτικές. Σε σύγκριση μάλιστα με τις τελευταίες, φαίνεται να έχουν τουλάχιστον δύο εμφανή πλεονεκτήματα: είναι σαφώς απλούστερες και πολύ λιγότερο δαπανηρές.

Στην περίπτωση της αϋπνίας, τα αποτελέσματα της «διαδικτυακής θεραπείας» είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά: το 81% των ατόμων που τη δοκίμασαν κατάφερε να λύσει το πρόβλημά του σε διάστημα μικρότερο των πέντε εβδομάδων. Σύμφωνα με τη δρα Βίνσεντ, η επιτυχία της μεθόδου οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι τα άτομα αισθάνονται ότι έχουν τα ίδια τον έλεγχο της κατάστασης, πράγμα που τους παρέχει ισχυρότερο κίνητρο στην εξεύρεση λύσης. Βασισμένη σε γνωσιακά-συμπεριφοριστικά θεραπευτικά μοντέλα, η θεραπεία της Βίνσεντ συνδυάζει εικόνα, ήχο και γραπτές οδηγίες που μαθαίνουν στο άτομο βήμα προς βήμα μερικούς απλούς κανόνες για έναν καλό ύπνο, όπως για παράδειγμα πώς να χαλαρώνει πριν πέσει για ύπνο ή πώς να αποφεύγει να καταληφθεί από άγχος σε περίπτωση που δεν κατορθώνει να κοιμηθεί. Οι εθελοντές που συμμετείχαν στην έρευνα κλήθηκαν να τηρήσουν λεπτομερές ηλεκτρονικό ημερολόγιο ύπνου και να εξασκηθούν στις τεχνικές που παρουσιάζονταν στην οθόνη. Επίσης, μπορούσαν να «κατεβάσουν» τις συνεδρίες ενός ψυχοθεραπευτή με έναν ηθοποιό και να τις ακούσουν στο iPod τους.

Η μελέτη της δρος Βίνσεντ αποτελεί μια από τις πρώτες έρευνες που επιχειρούν να μελετήσουν την αποτελεσματικότητα της διαδικτυακής μεθόδου συγκριτικά με τις άλλες θεραπευτικές προσεγγίσεις της αϋπνίας. Και μολονότι κάποιοι επιστήμονες θεωρούν ήδη ότι η μέθοδος αυτή μπορεί να αποδειχτεί αποτελεσματικότερη από την πρόσωπο-με-πρόσωπο επαφή με έναν ειδικό, άλλοι πάλι τη βλέπουν ως ένα χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο, το οποίο όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποκαταστήσει την προσωπική επαφή με έναν ειδικό. Σύμφωνα με τον δρα Σ. Κ. Μοσταφάβι, που διευθύνει μια διάσημη αλυσίδα κλινικών ύπνου στη Νότια Καλιφόρνια, η συνομιλία με έναν ειδικό πηγαίνει βαθύτερα, αναζητώντας την πραγματική αιτία που προκαλεί την αϋπνία.


Πηγή ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Related Posts with Thumbnails